31 sierpnia 2015

Krótka historia włoskich domów towarowych

Pierwsze włoskie domy towarowe powstały jeszcze w XIXw., a dokładnie w 1877r. kiedy to bracia Luigi i Ferdinando Bocconi z Mediolanu otworzyli historyczny dom towarowy - Magazzini Bocconi Alle città d’Italia, odnosząc ogromny sukces. Wkrótce powstała cała sieć magazynów w kilku ważniejszych miastach Włoch. Ogółem powstało 9 takich obiektów, gdzie zatrudniano aż 3 tys. osób. 




Nowa formuła dystrybucji różniła się od tradycyjnego sklepu pod wieloma względami: wstęp wolny, stałe i widoczne ceny, wyeksponowanie towaru zarówno w sklepie jak i na ogromnych, specjalnie zaprojektowanych wystawach,  (zwykle zaniedbywanych lub nieistniejących w tradycyjnych sklepach), które stanowiły nieodpartą atrakcję dla przechodniów. 



Domy towarowe były nie tylko miejscem sprzedaży szerokiej gamy towarów, ale także nowej rozrywki dla potencjalnych klientów. Natomiast klienci, którzy mieszkali poza miastem mogli dokonywać zakupu korespondencyjnie przeglądając bogato ilustrowane katalogi sklepu.

Innym historycznym domem towarowym był Grandi Magazzini Italiani braci Mele w Neapolu założony w 1889r. Dom zasłynął głównie z wyrafinowanego sektoru odzieżowego. Tu również można było robić zakupy korespondencyjnie posługując się katalogiem.



Nieco później, bo w 1917r. powstał znany do dziś dom towarowy La Rinascente. kiedy to połączyły się firmy Magazzini Fratelli Bocconi i Magazzini Vittoria. Ich celem było podbicie rynku średnio bogatej klienteli, a nawet mniej zamożnej warstwy społecznej, która miała okazję robić zakupy w promocjach i wyprzedażach pod koniec sezonu, dzięki czemu domy towarowe przetrwały wielki kryzys lat 30-tych. 
Warto przypomnieć, że w 1928r. administratorzy La Rinascente założyli także nieco tańszą filię Upim. W latach 50-tych marka La Rinascente stała się już symbolem  nie tylko  włoskiej ale i europejskiej mody i designu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz